Caută
  • Ionel Chirnogea

Cum alegi cea mai buna vitamina C

Actualizată în: 29 apr.

Ce este vitamina C

Vitamina C (cunoscută și sub denumirea acid ascorbic) este o vitamină solubilă în apă, fiind totodată un puternic antioxidant. Se găsește din abundență în fructe (mai ales citrice) și legume.

Vitamina C este un micronutrient esențial în formarea și întărirea oaselor, vaselor de sânge și a pielii. În plus, vitamina C are un rol important în întărirea imunității organismului, prin rolul său antioxidant, astfel protejând celulele de efectele dăunătoare ale radicalilor liberi.

Spre deosebire de animale, corpul uman nu produce vitamina C singur. Deci avem nevoie de o doză zilnică de acid ascorbic din alimentație.


Vitamina C , e prezentă în cantitate mare în fructele de culoare galbenă

Vitamina C și imunitatea

Când radicalii liberi se acumulează în corp, apare stresul oxidativ, care are legătură cu multe boli cronice. Studiile arată că, utilizarea de vitamina C poate crește nivelul antioxidanților din sange cu până la 30%. Ceea ce susține sistemul imunitar natural al organismului să lupte cu inflamația.

O doză mai mare de vitamina C poate scădea durata simptomelor de răceală, susținând producția de celule albe dn sânge. Totodată susține anticorpii și activitatea limfocitelor- celule prezente în sistemul imunitar. În plus vitamina C poate face membrana celulară mai permeabilă, aspect benefic în cazul administrării de antibiotice.


Surse naturale de vitamina C

Vitamina C este un nutrient important care susține funcționarea sistemului imunitar în mod optim. Pentru a te asigura că beneficiezi de vitamina C naturală din alimente, consumă zi de zi o varietate de fructe și legume.

Fructe bogate în vitamina C sunt: portocale, grapefruit și alte citrice, pepene, kiwi, mango, papaya, ananas, capșune, zmeură, afine.

Legume bogate în vitamina C: broccoli, varza de Bruxelles, conopida, ardei gras, spanac și salatele verzi, roșii, varză.


Suplimentarea cu vitamina C

Experții în sănătate recomandă consumul adecvat de fructe și legume proaspete, pentru a acoperi necesarul de vitamina C. Totuși, pentru că de multe ori acest lucru nu este posibil, este necesară suplimentarea.

Cantitatea necesară se adaptează conform vârstei, sexului și stării de sănătate. Pentru un bărbat adult, consumul recomandat este de 90 mg pe zi, și de 65 mg in cazul femeilor (80 grame vitamina c în sarcină), si încă 35 mg în plus pentru fumători.

Pentru că este solubilă în apă, vitamina C în general este sigură și în doze mai mari. Excesul de vitamina C este eliminat prin urină. Totuși doze mai mari de 2000 mg pe zi, si 6000-8000 mg în cazul simptomelor de răceală poate declanșa diaree și pietre la rinichi.


Cum alegi cel mai bun supliment

Cele mai multe suplimente conțin vitamina C sub formă de acid ascorbic, similar cu cel prezent în fructe și legume- cum sunt portocalele sau broccoli.

Alte forme de suplimente includ ascorbat de sodiu, sau de calciu, bioflavonoide, sau fibre, pentru o mai bună absorbție în organism.

Pe piață există numeroase suplimente cu vitamina C, și poate fi dificil să știi care este cea mai bună vitamina C. Pe rafturile magazinelor se găsește cu ușurință vitamina C efervescentă. Ce este important e să verifici eticheta, pentru a vedea concentrația și ingredientele, cât și calitatea fabricării. Adesea în cazul simptomelor de răceală vitamina c-1000 mg este alegerea comună, datorită dozei mai ridicate.

Sunt persoane care optează pentru vitamina c injectabil dar indiferent de tip, nu uita să consulți medicul dacă ai întrebări referitoare la doza necesară.


Deficiența de vitamina C

Deficiența de vitamina C poate duce la scorbut- o boală gravă caracterizată prin slăbiciune musculară, sângerare gingivală, deteriorarea articulațiilor, anemie, extenuare și depresie. Simptomele se ameliorează după consumul zilnic a 10 mg pe zi, timp de câteva săptămâni.


Vitamina C în cazul bolilor

Datorită rolului antioxidant și de întărire a sistemului imunitar, vitamina C este de ajutor în tratarea și prevenirea multor boli.

· Prevenirea cancerului: consumul de fructe și legume este asociat cu un risc mai mic de a dezvolta majoritatea tipurilor de cancer, datorită conținutului de vitamina C. Aceasta poate limita stresul oxidativ si formarea celulelor canceroase.

· Bolile cardiovasculare: ca și în cazul cancerului, consumul de fructe și legume limitează stresul oxidativ datorită vitaminei C, stimulând totodata vasodilatația.

· Cataracta și deteriorarea vederii: stresul oxidativ duce în timp la deteriorarea vederii, iar studiile arată că suplimentarea cu vitamina C, scade acest risc.

· Răceala: suplimentarea cu vitamina C reduce atât durata bolii cât și intensitatea simptomelor.

Pentru o viață sănătoasă recomandarea rămâne o alimentație echilibrată nutrițional, consumul tuturor grupelor alimentare, și a necesarului caloric zilnic, cât și mișcare și exerciții regulate.

110 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate