top of page
Caută
  • Ionel Chirnogea

Colesterolul si sarbatorile- cum sa te bucuri fara probleme de sanatate

Actualizată în: 12 ian.

Colesterolul este o componentă naturală a sângelui tuturor și are rolul de a susține funcțiile din organism. Corpul are nevoie de el pentru a construi celule și a produce vitamine și alți hormoni. Însă în exces, colesterolul se poate acumula în artere și poate fi un factor pentru probleme de inimă.

Colesterolul provine din două surse: ficatul tău produce colesterolul de care ai nevoie, iar restul provine din diferite alimente.

Există două tipuri de colesterol:

LDL colesterol (cel rău): care contribuie la acumularea de grăsime pe artere,

HDL colesterol (cel bun): acesta îndepărtează o parte din LDL colesterol din artere înapoi în ficat, unde este descompus și trimis în corp.


Ce alimente cresc colesterolul rău

Foarte multe persoane se întreabă ce alimente cresc colesterolul rău. Pe scurt produsele bogate în grăsimi saturate sunt responsabile de creșterea colesterolului din sânge.

De aceea iată ce alimente să consumi mai rar sau în cantitate mică:

-Lactatele integrale: laptele, untul, iaurtul și brânza integrale sunt bogate în grăsimi saturate de aceea mai bine limitează consumul.

-Carnea roșie: friptura de vită, sau unele părți din porc au conținut mare de grăsime și de colesterol. Alege bucăți de carne mai slabă sau de pasăre.

-Preparatele: șunca, cârnații și altele de acest tip nu doar că abundă în grăsimi dar au și multă sare. Însă poți găsi și variante mai ușoare, din carne slabă, curcan sau pui.

-Mâncarea prăjită: carnea prăjită, cartofii prăjiți și altele similare sunt bogate în colesterol, de aceea recomandarea este să optezi pentru gătitul la cuptor sau la friteuză cu aer.

-Prăjiturile și produsele de patiserie: gogoșile, prăjiturile, fursecurile conțin unt, lactate, oua și altele care le fac bogate în grăsimi și colesterol pe lângă faptul că sunt pline de zahăr. Poți alege să pregătești acasă deserturi pentru a controla cantitatea de zahăr și de unt.


Alcoolul si colesterolul

Alcoolul consumat în exces are legătură directă și cu colesterolul pe lângă alte daune pe care le produce. Se pare că vinul roșu consumat cu moderație este asociat cu un nivel sănătos de colesterol. Însă la fel ca orice aliment, dacă este consumat exagerat, poate face mai mult rău decât bine.

Deci alcoolul adăugat unui stil de viață nesănătos, poate afecta nivelul de colesterol.


Alimente care cresc colesterolul bun

Există o serie de alimente pe care le poți include în stilul tău de viață care cresc colesterolul bun. Iată câteva dintre ele:

-Uleiul de măsline: acesta face parte din dieta mediteraneană, considerată una din cele mai sănătoase pentru sistemul cardio-vascular. Este considerat un aliment anti-inflamator, care conține acid oleic, benefic asupra HDL colesterolului.

-Somonul: este bogat în acizi omega 3, care susțin colesterolul bun din corp.

-Legume și leguminoase: fibrele solubile prezente în legume cresc nivelul de colesterol bun.

-Avocado: este bogat în grăsimi mononesaturate și fibre care diminuează colesterolul rău în timp ce susțin colesterolul bun.

-Cereale integrale: acestea sunt bogate în fibre și vitamine care ajută corpul să elimine colesterolul LDL în exces

-Nuci și semințe: sunt bogate în în grăsimi sănătoase, fibre și acizi omega 3.

-Fructe de pădure: antioxidanții și fibrele din zmeură și afine scad LDL colesterolul și crescu HDL colesterolul.


Suplimente colesterol

Câteva ajutoare pentru a diminua colesterolul rău sunt binevenite oricând așa că iată câteva suplimente pentru a echilibra nivelul de colesterol:

-Acizi omega 3: suplimentele cu acizi omega-3 susțin sănătatea cardiovasculară.

-Fibre: aportul de fibre poate contribui la scăderea colesterolului rău din sânge și îl elimină odată cu scaunul. Totodată contribuie la diminuare crampelor abdominare și a balonării.

-Suplimente cu usturoi: pot contribui la scăderea LDL colesterolului.


Cel mai bun leac pentru colesterol mărit

Nu înseamnă că trebuie să elimini din alimentație toate mâncărurile delicioase și bogate în colesterol ci moderația este cheia. Aceasta este remediul pentru colesterol mărit. Sunt perioade cum sunt sărbătorile în care timp de 2-3 zile poate fi dificil să nu faci excese, dar în zilele următoare mănâncă ușor pentru a da voie corpului să se echilibreze.

Iar dacă ai lângă tine suplimente pentru colesterol, care sunt aliați de încredere pentru mesele copioase de sărbători, atunci nu trebuie să îți faci griji și te poți bucura alături de familie și cei dragi.




Studii:

-Dietary Cholesterol and the Lack of Evidence in Cardiovascular Disease https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6024687/

-The effects of foods on LDL cholesterol levels: A systematic review of the accumulated evidence from systematic reviews and meta-analyses of randomized controlled trials https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33762150/

-Efficacy and safety of cholesterol-lowering treatment: prospective meta-analysis of data from 90,056 participants in 14 randomised trials of statins https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16214597/

-Effectiveness of altering serum cholesterol levels without drugs https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1312230/

-The Role of Omega-3 Fatty Acids in Reverse Cholesterol Transport: A Review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5691715/



188 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page